Jauns tilts pār Salacu – izaicinājumu netrūkst

Šobrīd jau norit pagaidu tilta pār Salacu būvniecība. Tas būs gatavs rudenī, kad arī tiks pārslēgta satiksme un sāksies apjomīgie vecā tilta demontāžas darbi.

Līdz tam laikam satiksmes organizācija nemainīsies un notiks tāpat kā līdz šim, proti, pa jau esošo tiltu ar viedajiem luksoforiem, Autoceļu avīzei skaidro NB&Tilts atbildīgais būvdarbu vadītājs Edgars Vaivods. Darbus veic pilnsabiedrība (PS) NB&Tilts, kuras piedāvājums bija ar zemāko cenu 14 971 552,94 eiro (bez PVN), PS veido uzņēmumi SIA Nordes būve un SIA TILTS. Jauna tilta būvniecību trešā militārās mobilitātes projektu uzsaukumā līdzfinansē Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments (EISI). Tilta projekta izstrādi pasūtīja Salacgrīvas pašvaldība, projekta autors – SIA Projekts 3, būvuzraudzību nodrošinās AS Ceļuprojekts. Pagaidu tilts būs ar vienu 4,5 metrus platu brauktuvi un reverso kustību, kas organizēta ar luksoforiem, kā arī uz pagaidu tilta būs 1,5 metrus plata gājēju un velosipēdistu infrastruktūra. Tilta nestspēja būs līdz 52 tonnām. Tas raisījis bažas vietējo zemnieku vidū. E. Vaivods norāda, ka, visticamāk, zemniekiem būs jāmeklē citi apkārtceļi. VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) tiltu daļas vadītājs Māris Dūzelis skaidro, ka salīdzinoši netālu atrodas Vecsalacas tilts, kuru, iespējams, varētu izmantot zemnieki, lai gan arī šim tiltam ir tikai viena brauktuve 4,5 metrus plata, kas ir tikpat, cik lielgabarīta tehnika, tomēr tā malās atrodas gājēju ietves, kas paplatina tiltu un ļauj lauksaimniecības tehnikai šķērsot tiltu. Arī tilta nespēja to atļauj. Jebkurā gadījumā zemniekiem, atbilstoši noteikumiem, lai pārvietotos pa autoceļiem ar lauksaimniecības tehniku, kas pārsniedz ceļu satiksmes noteikumos noteiktos parametrus, ir jāsaņem atļauja, piebilst M. Dūzelis.

Visticamāk uzbīdīs
Jaunā tilta būvdarbi sāksies rudenī un būvdarbus var ietekmēt zivju nārsta laikā noteiktie liegumi. E. Vaivods skaidro, ka tāds faktors pastāv, bet visas darbības tiks saskaņotas ar Valsts vides dienestu. Runājot par darbiem, kurus plānots veikt šogad E. Vaivods min: “Ir jāizcērt koki, jāpārnes komunikācijas un apgaismojums uz pagaidu tiltu. Pēc pagaidu tilta uzbūvēšanas un tā nespējas pārbaudes, sāksies esošā tilta demontāža, kas būs apjomīgs darbs un pēc tam jāsāk krasta un upes balstu betonēšana.” Attiecībā uz laidumiem, viņš norāda, ka šobrīd plānots laidumu konstrukcijas uzbīdīt no krasta, tomēr tas vēl nav līdz galam izlemts. Projektā ir paredzēts, ka laidumi tiek uzcelti ar celtņiem, kas novietoti uz pontoniem upē un pēc tam sametināti. Šo lēmumu var ietekmēt ūdens līmenis upē, jo dažās vietās tuvāk krastam, tas varbūt pat tikai metrs.

“Pašvaldība tiltam abās pusēs esošās ielas jau bija atjaunojusi, tāpēc jaunais tilts atradīsies tajā pašā vietā, kur iepriekšējais un faktiski tilta platums būs tāds pats, kā iepriekšējam. Piedāvājām tik platu, cik bija iespējams. Mēs izstrādājām vairākus variantus, ko piedāvājām pašvaldībai, kura izvēlējās siju tiltu, kas bija arī finansiāli ekonomiskākais variants. Kādas īpašas prasību attiecībā uz risinājumiem pašvaldība nebija. Vienīgi tilta vidū abās pusēs izveidot tādus kā paplatinājumus – skatu platformas – kur gājēji varētu apstāties un pavērot skatu. Jaunajam tiltam izvēlējāmies mazāk balstus upē, lai, piemēram, netraucētu ledus iešanu pavasarī. Kā arī iepriekš tilta balsti atradās uz dabīgās pamatnes, bet jaunajām tiltam – uz urbtajiem pāļiem.

Ģirts Šķupelis, SIA Projekts 3 Tiltu nodaļas vadītājs

Jaunais tilts
Starpziņojumā projektētājs piedāvāja piecus tiltu izbūves variantus ar jaunu laiduma un balstu konstrukcijām. Pašvaldība kā gala variantu izvēlējās četrlaiduma mainīga augstuma tēraudbetona siju tiltu. Šis tilta variants tad arī tika izstrādāts būvprojekta stadijā. “Jaunajam tiltam izbūvēs urbtos pāļus un tad tiem pa virsu balstus,” norāda E. Vaivods. Abās tilta pusēs zemtilta daļā izveidos gājēju ietvi. Ainažu pusē zemtilta ietve tiks savienota ar esošo ietves konstrukciju, kura izbūvēta gar Salacas upi, Rīgas pusē ietve būs izveidota lokāli, tās galā izbūvēs arī jaunas kāpnes. Gājēju infrastruktūru izbūvēs arī uz tilta. Jautāts, kādi varētu būt lielākie izaicinājumi šajā projektā E. Vaivods piebilst, ka pirmkārt, jau saudzīga darba tehnika apkārtējai videi, otrkārt piekļuve pašai būvdarbu vietai no ūdens un treškārt, iespējams, kādas bažas varētu radīt ģeotehniskie apstākļi, jo upes krastos ir dolomīts.

Pārņem uz laiku
Lēmums par tilta būvdarbu iepirkuma rezultātiem tika pieņemts marta beigās, bet pirms līguma slēgšanas Ministru kabinets (MK) pieņēma lēmumu par Limbažu novada pašvaldībai piederošā tilta pār Salacu Salacgrīvā pārņemšanu valsts īpašumā. Noslēgtais līgums starp Satiksmes ministriju (SM), pašvaldību, un VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) paredz, ka LVC nodrošina projekta vadību. Savukārt pašvaldība pēc būvdarbu garantijas termiņa beigām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieņems lēmumu par tilta pārņemšanu atpakaļ savā īpašumā. Būvdarbi plānoti divi gadi, bet garantijas termiņš – pieci gadi. Satiksmes ministrija aģentūrai Leta iepriekš norādīja, ka tilta nodošanas mērķis valsts īpašumā ir mazināt administratīvo slogu būvniecības procesa laikā, lai tā virzītos maksimāli ātri.

“Šis objekts noteikti izceļas ar savu mērogu un faktiski divu gadu laikā ir jāuzbūvē jauns tilts no pašiem
pamatiem. Izaicinājums varētu būt atsevišķu veco pamatu “izraušana”, kā arī piekļūšana un vajadzīgo iekārtu transportēšana līdz būvdarbu vietai pa ūdeni, jo ūdenslīmenis vietām ir ļoti zems. Tāpēc visticamāk, ka būvnieks izšķirsies par tilta laidumu uzbīdīšanu no krasta. Protams, arī vietējo iedzīvotāju interese par objektu ir paaugstināta un viņi seko līdzi. Kopumā izaicinājumu šajā projektā netrūks, bet, visticamāk, ka tie atklāsies tad, kad jau tiks uzsākti aktīvi būvdarbi.”

Uldis Dundurs, VSIA Latvijas Valsts ceļi projektu vadītājs

Būtiska artērija
Tilts pār Salacu uz valsts galvenā autoceļa Rīga (Baltezers)–Igaunijas robeža (Ainaži) (A1) ietilpst Eiropas transporta tīklā (TEN-T), kā arī ir Eiropas nozīmes autoceļu maršruta E67 jeb Via Baltica posms, kas nodrošina vietējo un starpvalstu satiksmi, kā arī militāro mobilitāti. Šobrīd tiltam ir augsta nolietojuma pakāpe, nepietiekama nestspēja, un satiksme uz tā ir ierobežota. Savukārt pagājušajā gadā Igaunijas Satiksmes departaments lūdza sniegt vairāk informācijas par Via Baltica maršrutā esošā Salacgrīvas tilta tehnisko stāvokli, ņemot vērā, ka pie tilta veidojas sastrēgumi. Tilts Salacgrīvā jau gadiem ilgi nav renovēts, un transportlīdzekļi to pašlaik var šķērsot tikai vienā virzienā vienlaikus, lai izvairītos no novecojušās konstrukcijas pārslodzes.