Fotoreportāža: Jēkabpils novadā atklāta jaunā gājēju un velobraucēju infrastruktūra un atjaunotais tilts pār Pelītes upi
Ceturtdien, 3. oktobrī, svinīgi atklāta jaunizbūvētā gājēju un velobraucēju infrastruktūra no Salas ciema līdz Jēkabpilij gar reģionālo autoceļu Aizkraukle–Jēkabpils (P76) (38,65.–42,57. km) un atjaunotais vēsturiskais Pelītes upes tilts.
Fotoreportāža no atklāšanas pasākuma šeit, fotogrāfs Renārs Koris.
Autoceļa P76 un gājēju un velo infrastruktūras fotoreportāža, fotogrāfs Renārs Koris.
“Ietve gājējiem un velosipēdistiem, kas tapusi starp Jēkabpili un Salu, ir vēl viens neliels solis, lai uzlabotu mobilitāti starp apdzīvotām vietām reģionos. Šāds risinājums viennozīmīgi ļaus gājējiem un velosipēdistiem justies drošāk, un mēs redzam, ka tas šeit bija tiešām nepieciešams, jo tas nestāv tukšs, te visu laiku kāds brauc, iet, skrien. Un, redzot šeit kuplā skaitā vietējos iedzīvotājus un viņu prieku, saprotu, cik tas, ko darām, ir nozīmīgs. Paldies visiem, kas strādāja pie ieceres un īstenošanas,” teica VSIA Latvijas Valsts ceļi valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Lazdovskis. “Atsevišķa uzmanība ir jāvelta Pelītes tiltam – esam atjaunojuši to vēsturisko izskatu, saglabāts industriālais mantojums, par to ir liels paldies LVC tiltu inženieriem, kas spēj uzstāt un realizēt šādus risinājumus, neskatoties uz ierobežotu finansējumu,” piebilda Lazdovskis.
Būvdarbus uzsāka maija vidū, to ietvaros izbūvēts četrus kilometrus garš un 2,5 m plats apvienotais gājēju un velobraucēju ceļš ar asfalta segumu, savienojot to ar esošo infrastruktūru Jēkabpilī un Salas ciemā. Visā posmā izbūvēts jauns energoefektīvs apgaismojums. Lai nodrošinātu ūdens atvadi no gājēju un velobraucēju ceļa, piegulošajām teritorijām autoceļa P76 posmā ir pārbūvētas trīs caurtekas un izbūvēta drenāžas sistēma un grāvji. Izbūvētas arī pieejas autobusu pieturvietām, un vietās, kur gājēju un velobraucēju ietve ir tuvu autoceļa P76 brauktuvei, kā arī virs caurtekām ir uzstādītas drošības barjeras. Tāpat uzstādīts ceļa aprīkojums, ceļazīmes un ieklāti horizontālie apzīmējumi.
SIA Ošukalns ceļu būves nozares vadītājs Jānis Hauka teica: “Šis bija izaicinošs objekts, un ir daudz prieka un gandarījuma, pabeidzot to. Asfalts vēl nepaspēja atdzist, kad jau uz celiņa parādījās iedzīvotāji ar velosipēdiem. Viņš arī atzīmēja, ka objekts bija jāuzbūvē četros mēnešos, pa vidu tam vēsturisks objekts – Pelītes upes tilts, turklāt daļu no četriem mēnešim upē bija pārāk augsts ūdens līmenis, līdz ar to darbiem patiesībā atlika vēl mazāk laika. “Pateicos uzņēmuma komandai, kas visas saulainās brīvdienas pavadīja šeit, būvdarbos,” viņš uzsvēra.
Būvdarbu gaitā objektā ir iestrādātas vairāk nekā 19 000 tonnas smilts, 9500 tonnas šķembu un ieklātas 1360 tonnas asfalta. Drenāžas sistēma izbūvēta 1,6 km garumā, apgaismojums – 3,9 km garumā.
AS Ceļuprojekts valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Liepiņš sacīja: “Ir realizēts vēl viens mikromobilitātes projekts, rūpējoties par kājāmgājējiem un velosipēdistiem. Lai droša un veselīga braukšana, lai labi kalpo! Un paldies Ceļuprojekta kolēģiem par darbu – izdomājām risinājumu, lai saglabātu vēsturisko tiltu un vienlaicīgi nodrošinātu nestspēju, vecām velvēm pāri ir izbūvēta jauna, betona, kura arī nodrošina nestspēju, savukārt senās ir saglabātas un atjaunotas vēsturiskajā izskatā.”
Ceļa trase visā garumā ved tieši gar autoceļu P76, lai īstenotu projektā paredzēto risinājumu, bija nepieciešams pārņemt īpašumā vairākas zemes vienības, kas pieder privātpersonām, to skaitā arī vēsturisko 19. gs. sākumā uzbūvēto tiltu pār Pelītes upi autoceļa P76 41,83. kilometrā. Pirms pārbūves tilta mūra sienas bija daļēji sabrukušas, tomēr, izvērtējot tilta tehnisko stāvokli, nestspēju un citus parametrus, kā arī ņemot vērā arhitektoniskos apsvērumus un būves vēsturi, tika nolemts tiltu atjaunot. Tilts ir pārbūvēts, saglabājot vēsturisko veidolu – ir veikts akmens mūra velves un sienu remonts, un, pastiprinot tilta konstrukciju, virs esošās velves iebetonēta dzelzsbetona velve. Arī uz tilta ieklāts asfaltbetona segums.
“Tas, ka šodien griežam lenti, ir labs pierādījums tam, ka iedzīvotāji ar iniciatīvu un vēlmi var izdarīt lielas lietas. Paldies biedrībai Holista, mēs priecājamies, ka tagad te varēs skriet un braukt un ka pilsēta tagad ir tik labi savienota ar laukiem. Paldies būvniekiem, projektētajiem un pasūtītājam – VSIA Latvijas Valsts ceļi,” sacīja Jēkabpils novada domes priekšsēdētāja vietnieks Alfons Žuks.
Jēkabpils novada biedrības Holista pārstāve Inga Āriņa atzīmēja: “Šodien esam ļoti priecīgi, ka labas idejas īstenojas. Jau pirms daudziem gadiem viens no biedrības mērķiem bija veidot sadarbības tiltu starp Salasun Jēkabpils iedzīvotājiem, un nolēmām, ka vajadzīgs veloceļš, kas mūs vieno. Šodien šis sapnis ir piepildījies un mums acis mirdz tāpat kā toreiz, kad pirmo reizi sākām vākt iedzīvotāju parakstus par šo ideju”
Būvdarbus veica SIA Ošukalns, līguma summa ir 1 575 244 eiro (ar PVN), projekts finansēts no valsts budžeta. Būvuzraudzību nodrošināja SIA Teede Insenerid, projekta autors ir AS Ceļuprojekts.