Ceļu nozare iepazīstas ar BSM tehnoloģu; starp Upesgrīvu un Valgalciemu ieklāts eksperimentālais posms

Uz valsts reģionālā autoceļa Tukums–Ķesterciems–Mērsrags–Kolka (P131) no Upesgrīvas līdz Valgalciemam (55,7.–57,7. km) realizēts eksperimentālais posms, kurā segums atjaunots, izbūvējot ar bitumenu stabilizēta materiāla (BSM) kārtu.
BSM tehnoloģija tiek pielietota citās Eiropas valstīs, Latvijā šis būs pirmais posms, kurā tā izbūvēta. Tāpēc BSM ieklāšanas laikā tika organizēta tehniskā ekskursija un seminārs ceļu nozares pārstāvjiem, kurā piedalījās gandrīz 50 speciālisti: būvnieki, projektētāji un būvuzraugi.
Foto: Renārs Koris
Divu kilometrus garajā P131 posmā vecais saplaisājušais asfalta segums safrēzēts, tam pievienoti jauni materiāli: smilts, bitumens un cements, un ieklāti nesošajā kārtā. Tai pa virsu izbūvēta jauna četrus centimetrus bieza asfalta dilumkārta.
“BSM tiek pozicionēts kā materiāls ar ievērojamām priekšrocībām: ilgāks kalpošanas laiks, pilnībā likvidē vecā asfalta seguma plaisas, neveidojas reflektējošās plaisas. Arī lētāka uzturēšana un pati būvniecība ir ekonomiskāka. Būvdarbu izmaksas uz vienu kilometru ceļa ir līdzīgas, kā līdz šim pielietotajai asfalta segumu atjaunošanas metodikai, bet uzturēšanas izmaksas ilgtermiņā ir mazākas. Tāpēc šai tehnoloģijai varētu būt liels potenciāls valsts autoceļu tīklā. Eksperimentālais posms tiks pastiprināti uzraudzīts nākamo divu gadu laikā, un, ja rezultāti būs labi, visticamāk, sāksim ieviest šo tehnoloģiju mūsu projektos,” stāsta VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) tehniskais direktors Endijs Līdaks.
BSM ir nesaistīti materiāli, kas apstrādāti ar bitumena emulsiju vai putu bitumenu, lai uzlabotu izturību un ilgmūžību. BSM lieto pamata nesošajās kārtās – zem asfaltbetona seguma. Šīs tehnoloģijas priekšrocības ir arī minimāls jaunu materiālu patēriņš, seguma atjaunošana tiek veikta ar salīdzinoši nelielu enerģijas patēriņu, kā arī tiek būtiski samazināti CO2 izmeši.
Darbus eksperimentālajā posmā veic SIA VIA par līgumsummu 586 251, 99 eiro (ar PVN), būvuzraudzību nodrošina SIA Firma L4. Darbus iecerēts pabeigt līdz jūlija beigām.
Uz autoceļa P131 būvdarbi norit kopumā vēl divos posmos: pirmais ietver posmu cauri Upesgrīvai (51,9.–54,7. km), bet otrais no Valgalciema līdz Rojai (57,7.–71,2. km). Posmos atjaunos segumu, ieklājot divas asfalta kārtas, bet 4,2 km garā posmā pirms Rojas veiks virsmas apstrādi. Atjaunos arī autobusu pieturvietu aprīkojumu, tīrīs, remontēs un pārbūvēs caurtekas un grāvjus, kā arī atjaunos nobrauktuvju segumu.
Darbus par kopējo līgumsummu 2 580 009,1 eiro (ar PVN) abos minētajos posmos veic PA VIA un LAU, bet būvuzraudzību nodrošina SIA Firma L4. Darbus plānots pabeigt šī gada augustā.
Lai iegūtu vai nodotu informāciju par notiekošo uz valsts autoceļiem, aicinām zvanīt uz VSIA Latvijas Valsts ceļi diennakts informatīvo bezmaksas tālruni 80005555.
Informāciju sagatavoja VSIA Latvijas Valsts ceļi Komunikācijas daļa