Iepzīstas ar ASV praksi tiltu būvniecībā

Jānis Saušs, Baltic-American Freedom Fundation (BAFF) stipendiāts

Rīgas Tehniskajā universitātē maģistra grādu ieguvis ceļinieks, kurš, izturot BAFF konkursu, ieguvis prakses iespēju − gadu strādāt uzņēmumā Flatiron Corp.

J.Saušs šobrīd strādā projektā „Weld County Parkway”.

* Jauna 3,5 jūdžu (5,6 km), 4 joslu betona ceļa būvniecība;

* Pamatnes, betona un asfalta izbūve; caurteku, margu un aizsargbarjeru izbūve;

* Divu jaunu tiltu būvniecība:

– Pār upi S.Platte – 6 laidumi (aptuveni 15,3 m plats)

– Pār upi Poudre – 6 laidumi (aptuveni 23,5 m plats)

* Objekta vērtība ir aptuveni 20 milj. ASV dolāru.

Stiegrojums ar epoksīda pārklājumu

Ņemot vērā ASV Kolorādo štata laika apstākļus, lai nodrošinātu drošu braukšanu arī ziemas apstākļos, ir nepieciešams veikt preventīvas darbības. Cīņā ar apledojumu tiek izmantots sāls maisījums, kas veicina ceļu un tiltu konstrukciju bojāšanos. Šī iemesla dēļ Kolorādo štats ceļu un tiltu būvniecības specifikācijās ir iestrādājis prasību – ceļiem un tiltiem, kas tiek kaisīti ar sāls maisījumu, ir jāizmanto stiegrojums ar epoksīda pārklājumu.

Klāja betonēšanas process

J.Saušs profesionālās darba gaitas uzsāka pirms vairākiem gadiem pēc pirmā augstskolas kursa, un pirmais projekts, kurā topošais profesionālis strādāja, bija Dienvidu tilta 2.kārta. Piedaloties betonēšanas darbos, nu ir iespēja salīdzināt tehnoloģijas.

Latvijā, lai iegūtu nepieciešamo virsmu un aizsargslāni, uz stiegrojuma tika uzmontētas vadulas. Izmantojot vibrolatas, kas tika vilktas pa uzmontētajām vadulām, betons tika iestrādāts vajadzīgajā biezumā.

Savukārt ASV projektā pār Poudre upi tika izmantots Terex ražotais Bid-Well ieklājējs. Kad ir uzstādīti nepieciešamie veidņi, lai varētu sākt betonēšanu, uz tilta ārējām malām tiek uzmontētas sliedes, pa kurām pārvietojas ieklājējs. Sliedes ir jāuzstāda tā, lai ar iekārtu nodrošinātu vajadzīgo augstumu.

Pēc sliežu uzstādīšanas ieklājējs ar celtņa palīdzību tiek uzcelts un novietots nepieciešamajā pozīcijā.

Pāris dienas pirms betonēšanas tiek veikts t.s. „sausais” brauciens pāri visam tiltam, kura laikā pārbauda, vai iekārta ir pareizajā augstumā un vai tiek nodrošināts nepieciešamais biezums. Ja viss atbilst prasībām, var sākt betonēšanu.

Veicot vienu „gājienu” no vienas malas uz otru, iekārta automātiski veic virsmas izlīdzināšanu, padodot lieko betonu uz priekšu.

Pēc autora domām, galvenās priekšrocības ir:

  • Iespējams panākt vienmērīgāku betona virsmu;
  • Tiek nodrošināta augstāka produktivitāte;
  • Ieklājēju var pielāgot dažādiem tiltu platumiem.