Sākas valsts autoceļu ziemas uzturēšanas sezona

Ar 1.novembri un valsts autoceļiem sākas ziemas uzturēšanas sezona, kad īpaša uzmanība tiek pievērsta autoceļu stāvokļa uzraudzībai.

Gan autoceļu uzturētāji, gan VAS Latvijas valsts ceļi (LVC) Satiksmes informācijas centrs 24 stundu režīmā seko līdzi braukšanas apstākļiem uz valsts autoceļiem, izmantojot LVC meteosistēmas, kas ir uzstādītas pie autoceļiem un nodrošina gan meteoroloģisko informāciju, gan autoceļu attēlus. Tāpat tiek izmantoti arī citi resursi, tajā skaitā autovadītāju sniegtā informācija no zvaniem uz diennakts info līniju 8000 5555 vai sociālajos tīklos, navigācijas lietotnes Waze dati. Autoceļu uzturētāji regulāri apseko autoceļus, lai izvērtētu to stāvokli un pieņemtu lēmumus par ziemas darbu veikšanu uz tiem.

Autoceļu uzturēšanu, atbilstoši Satiksmes ministrijas deleģēšanas līgumam veic VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU).

Ziemas uzturēšanas periodā LVC mājas lapā www.lvceli.lv ir pieejama karte ar informāciju par braukšanas apstākļiem valsts ceļu tīklā, kas tiek atjaunota ik pēc divām stundām vai biežāk, ja braukšanas apstākļi krasi mainās. Šī informācija tiek attēlota arī navigācijas lietotnē Waze.

Lēmumu par nepieciešamo uzturēšanas darbu veikšanu visā valsts teritorijā pieņem 37 VAS Latvijas autoceļu uzturētājs ziemas dienesta dežuranti. Šoziem valsts autoceļu uzturēšanā tiks izmantotas vairāk nekā 600 dažādas tehnikas vienības: 204 kravas automašīnas, kas aprīkotas ar kaisīšanas iekārtām un sniega lāpstām, 171 greideri, 122 ekskavatori un 105 traktori. Sagādāti arī slīdamības samazināšanai nepieciešamie materiālu krājumi – šobrīd noliktavās sāls ir 26 000 t apjomā, bet smilts-sāls maisījums sagatavots vairāk nekā 10 000 m3 apjomā.

LVC mājas lapas kartē un Waze ir arī iespējams sekot līdzi ziemas dienesta tehnikas vienībām tiešsaistē. Liela daļa LAU ceļu kaisītāji un citas tehnikas ir aprīkota ar GPS raidītājiem, kas nodrošina iespēju to atrašanās vietu attēlot kartē.

Prasības valsts autoceļu uzturēšanai ziemā ir noteiktas  2010. gada 9. marta MK noteikumos Nr.224 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”  Tāpat visi valsts autoceļi ir sadalīti pēc uzturēšanas klasēm, kur galvenais kritērijs ir satiksmes intensitāte. Ir piecas uzturēšanas klases: A, A1, B, C un D, kur A un A1 ir augstākās uzturēšanas klases, kas nozīmē, ka A un A1 klases ceļiem ziemas uzturēšana tiek nodrošināta vislielākā apmērā un visoperatīvāk.

Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanai plānotais finansējums 2019./2020.gada ziemas sezonā (no 2019.gada 1.novembra līdz 2020.gada 31.martam) ir 27,433 miljoni EUR.

Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas klases 2019./2020.gada ziemas sezonā (no 2019.gada 1.novembra līdz 2020.gada 31.martam)

uzturēšanas
klase
kopā galvenie reģionālie vietējie
A 838,423 690,582 147,841  
A1 2663,890 1065,230 1498,844 99,816
B 2989,270   2346,712 642,558
C 12092,801   1467,125 10625,676
D 1576,251   9,612 1566,639
Kopā km. 20160,635 1755,812 5470,134 12934,689

Prasības valsts autoceļu uzturēšanai ziemā pastāvīgos laika apstākļos. Autoceļu raksturojums.

Kā pastāvīgi laika apstākļi tiek definēti tādi laika apstākļi, kad nav nokrišņu, izteiktu gaisa temperatūru svārstību, vēja ātrums ir mazāks par 10 metriem sekundē.

A,A1 klases – brauktuve vietām ar atsevišķām sniegotām vietām un ledus risām līdz 1 cm (sk. attēlu zemāk).

B klase – sasaluša vai piebraukta sniega vidējais biezums  – 4 cm, ledus rises līdz 4 cm (sk. attēlu zemāk).

C klases autoceļi ziemā tiek uzturēti ar piebraukta sniega kārtu, sasaluša vai piebraukta sniega vidējais biezums -10 cm, ledus rises līdz 5cm (sk. attēlu zemāk).

Prasības valsts autoceļu uzturēšanai ziemā mainīgos laika apstākļos. Autoceļu raksturojums.

Kā mainīgi laika apstākļiem tiek definēti tādi laika apstākļi, kad ir vērojami nokrišņi, izteiktas gaisa temperatūras svārstības, apledojums, vēja ātrums lielāks par 10 m/s.

A, A1 klasē pieļaujams svaiga sniega biezums līdz 6 cm, slapja sniega vai sajaukta ar sāli un smiltīm līdz 3 cm, ledus rises līdz 3 cm (sk. attēlu zemāk).

B klasē pieļaujams svaiga sniega biezums līdz 8 cm, slapja sniega vai sajaukta ar sāli un smiltīm līdz 5 cm, ledus rises līdz 4 cm (sk. attēlu zemāk).

C klasē pieļaujam svaiga sniega biezums līdz 10 cm, slapja sniega vai sajaukta ar sāli un smiltīm līdz 6 cm, ledus rises līdz 6 cm (sk. attēlu zemāk).

D klases autoceļi

D uzturēšanas klases autoceļi ir zemas satiksmes intensitātes autoceļi (<100 transporta līdzekļiem diennaktī) pa kuriem nenotiek regulāra pasažieru pārvadāšana ar autobusiem. Šos autoceļus ziemā attīra līdz 4 reizēm sezonā, atkarībā no sniega daudzuma.

Diennakts informatīvā līnija 8000 5555

Arī ziemas sezonā aicinām autobraucējus izmantot LVC diennakts bezmaksas informatīvās līnijas 8000 5555 iespējas lai noskaidrotu nepieciešamo informāciju par satiksmi uz valsts autoceļiem, kā arī informēt ceļa pārvaldītāju par apledojumu, bedrēm, sniega sanesumiem vai citiem sarežģījumiem, kas ir novērotu uz autoceļiem. Informācija tiek operatīvi nodota atbildīgajiem dienestiem uzturēšanas darbu veikšanai.

Pēdējos gadus ziemas sezonām ir raksturīgi mainīgi laika apstākļi, ar biežiem atkušņiem, kā arī temperatūras svārstībām, pa dienu gaisa temperatūrai pieturoties virs nulles, bet naktīs – zem nulles. Šādos laika apstākļos uz autoceļiem var veidoties apledojums un tā saucamais “melnais ledus” kas ir neredzams un tāpēc īpaši bīstams. Aicinām autovadītājus vienmēr novērtēt ceļa stāvokli un braukšanas apstākļus, un izvēlēties atbilstošu, drošu braukšanas ātrumu, kā arī ieturēt lielāku distanci un atvēlēt vairāk laika ceļam.