Latvijas Valsts ceļi, sadarbībā ar Latvijas autoceļu uzturētāju un Drošas Braukšanas Skolu uzsāk kampaņu “Ir ziema. Slīd. Neriskē!”

No 4. decembra VAS Latvijas Valsts ceļi, sadarbībā ar VAS Latvijas autoceļu uzturētājs un Drošas Braukšanas Skolu uzsāk drošības kampaņu “Ir ziema. Slīd. Neriskē!”. Tās laikā autovadītājiem atgādinās, ka ziemas un vasaras braukšanas apstākļi atšķiras, kā arī aicinās būt maksimāli uzmanīgiem, visiem kopīgi rūpējoties par drošību uz autoceļiem.

Lai arī noturīgi ziemas laika apstākļi vēl nav iestājušies, no rītiem un vakaros uz ceļiem jau ir vērojams apledojums, gaisa temperatūra ir svārstīga, un ceļa seguma stāvoklis var mainīties strauji. Tāpēc autovadītājiem atsevišķās diennakts stundās jau ir jārēķinās ar ziemas braukšanas.

“Nepareizi izvēlēts ātrums ir viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu iemesliem. Par to liecina statistika un ikdienas pieredze. Pareiza ātruma izvēle īpaši svarīga ir ziemā, kad braukšanas apstākļi objektīvi atšķiras no vasaras,” uzsver VAS Latvijas Valsts ceļi valdes priekšsēdētājs Jānis Lange.

“Bremzēšanas ceļš ziemā ir 10 reizes garāks, nekā vasarā, un par to mums katram, kas sēžas pie stūres, ir jāatceras. Par to mēs arī atgādināsim šajā kampaņā. Ziema ir klāt, uz ceļa nevajadzētu riskēt. Ar ziemu ir jārēķinās,” aicina J.Lange.

“Statistika liecina, ka ziemas periodā uz ceļiem notiek mazāk smagu ceļu satiksmes negadījumu, nekā vasarā, tas nozīmē, ka autovadītāji ziemā jau ir piesardzīgāki. Mēs kā ceļu uzturētāji esam gatavi ziemas sezonai. Jau kopš novembra no rītiem un vakaros ir tiek kaisīti atsevišķi ceļu posmi, kuri apledo,” stāsta VAS Latvijas autoceļu uzturētājs valdes priekšsēdētājs Vladimirs Kononovs.

“Tomēr jāatceras, ka uzturētāji nevar novērst ziemas iestāšanos. Kaisot ceļus un šķūrējot sniegu tiek atviegloti un padarīti drošāki braukšanas apstākļi, taču tie nevar kļūt tādi paši kā vasarā. Jāatceras arī, ka ziemā ceļa klātnes stāvoklis var mainīties ļoti strauji, tas ir atkarīgs no temperatūra svārstībām, gaisa mitruma, reljefa un citiem faktoriem. Tur, kur pirms 10 minūtēm bija sauss, ceļš var strauji apledot. Tāpēc ziemas periodā autovadītājiem ir jābūt maksimāli piesardzīgiem”, turpina Kononovs.

“Ziemā visiem ir jāseko līdzi reālajai situācijai,” uzsver Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks.

“Ir jāsaprot – nekad nebūs tā, ka, uzsniegot sniegam, ceļš uzreiz tiks notīrīts, tas nav iespējams. Situācija ir jāpieņem tāda, kāda tā ir. Nekad nebūs tā, ka visi piebraucamie ceļi būs tīri jau 7 no rīta. Tāpēc jau cilvēkam ir izsniegta autovadītāja apliecība, lai viņš plānotu un pielāgotos dažādām situācijām. Jābrauc atbilstoši konkrētai situācijai, un ziemā laiks jāplāno savādāk, ar rezervi. Sniegs vai atkala ziemā nav nekas neparasts,” uzsver Drošas braukšanas Skolas vadītājs, piebilstot, ka arī ceļu uzturētājiem konkrēti noteikumu punkti nevar būt vienīgais arguments.

Drošas braukšanas skolas ieteikumi autovadītājiem ziemā:

Vairumā gadījumu, kad automašīna ir sākusi slīdēt, par iemeslu ir bijusi nepareiza ātruma izvēlē, pārāk straujas darbības ar stūri un/vai pedāļiem, vai visu šo darbību kopums. Tāpēc, lai pēc iespējas samazinātu automašīnas saslīdēšanas draudus, ir jāizvēlas konkrētā ceļa segumam un situācijai atbilstošs ātrums.

Lai ziemā uz ceļa justos droši, automašīna ir jāaprīko ar atbilstošām riepām. Riepas ir četri plaukstas lieluma kontakta laukumi starp automašīnu un ceļa segumu, kam ir jānodrošina saķere, tāpēc riepu izvēlei jāvelta liela uzmanība.

Lai arī likumā paredzēts ka auto ar ziemas riepām ir obligāti jāaprīko no 1.decembra, jāatceras, ka vasaras riepu lietošana ir paredzēta gaisa temperatūrai kas nav zemāka par +5 grādiem. Vasaras riepu gumija kļūst cietāka, un tā vairs nevar pilnvērtīgi nodrošināt pietiekamu saķeri ar ceļu.

Drošāk ir pirkt jaunas, nevis lietotas ziemas riepas. Nekad nevar zināt, kādos apstākļos lietotas riepas ir izmantotas, uzglabātas un kādas deformācijas tām ir bijušas. Jāatceras ka riepu gumija, gadiem ejot, zaudē savas īpašības, līdz ar to nav ieteicams lietot pārāk vecas riepas.

Ja iespējams, vienlaicīgi vajadzētu mainīt visas četras riepas. Ja tas nav iespējams, tad labākās riepas, neatkarīgi no automašīnas piedziņas, labāk likt uz aizmugurējās ass, taču jāatceras, ka protektora dziļuma atšķirība jebkurā gadījumā nedrīkst būt liela.

Likumā paredzētais, atļautais minimālais ziemas riepu protektoru dziļums ir 4 mm. Salīdzinājumam – jaunu ziemas riepu protektoru dziļums ir no 7 līdz 10 mm. Izmantojot lietotas ziemas riepas ar 4 mm dziļu protektoru pilsētas režīmā, pie pastāvīgas ielu tīrīšanas, saķere varbūt arī būs pietiekama, tomēr netīrītiem ceļu posmiem, sniegotam vai apledojušam segumam ar to var nepietikt.

Gatavojoties ziemai, vēlams laicīgi nomainīt logu mazgāšanas šķidrumu uz neaizsalstošo un jāpārliecinās par logu slotiņu kvalitāti, lai nodrošinātu labu redzamību caur automašīnas vējstiklu.

Arī automašīnas gaismām jābūt noregulētām. Ja tās būs noregulētas par zemu, tad tās izgaismos pārāk mazu laukumu, ja tās būs noregulētas par augstu, tad tās apžilbinās pretīm braucošo auto vadītājus. Ja sakrīt vairāki faktori – slidens ceļš, neatbilstošas vai nolietotas riepas, netīrs vējstikls un nenoregulētas gaismas, noreaģēt un izvairīties no bīstamas situācijas būs daudz grūtāk.

Ziemā riepas saķere ar brauktuvi ir daudzas reizes mazāka kā vasarā. Ja vasarā pietika ar 10 m, lai nobremzētu no noteikta ātruma, tad ziemā tam būs nepieciešama krietni garāka distance. Tādēļ izvēloties drošāku distanci mēs radam sev vairāk laika korekcijām un darbībām lai izvairītos no bīstamām situācijām uz ceļa.

Lai ziemā, uz slidena seguma, izvairītos no nepatīkamām situācijām un neprognozētas automašīnas uzvedības, visām darbībām ar automašīnas vadības svirām (stūres un pedāļiem), jābūt pludenākām un mierīgākām. Nedrīkst veikt asas kustības nedz ar stūri, ne strauji spiežot kādu no pedāļiem, taču, ja ir radusies ekstrēma situācija, tad reakcijai un kustībām jābūt ātrām un precīzām.

kampanas liela bilde

Informāciju sagatavoja:

VAS Latvijas Valsts ceļi

Komunikācijas daļa