38 valsts grants ceļu posmos šogad veic divkārtu virsmas apstrādi, un tie iegūst melno segumu. Fotoreportāža

2021. gadā  38 valsts autoceļu posmos ar grants segumu veic divkārtu virsmas apstrādi, kā rezultātā ceļi iegūs melno segumu. Kopumā tie būs 174,2 kilometri, no kuriem lielākā daļa – 148,27 km, tiek ieklāta papildu 55 miljonu eiro finansējuma ietvaros, kas budžetā piešķirts saistībā ar Administratīvi teritoriālo reformu (ATR), savukārt 8,2 kilometros dubulto virsmas apstrādi veic VAS Latvijas autoceļu uzturētājs (LAU) ceļu ikdienas uzturēšanas darbu ietvaros.

Divkārtu jeb dubulto virsmas apstrādi veic uz reģionālajiem un vietējiem grants seguma autoceļiem ar nelielu satiksmes intensitāti, lai novērstu putekļošanos, ūdens iekļūšanu ceļa konstrukcijā un nodrošinātu komfortablākus braukšanas apstākļus. Papildu ieguvums ir mazākas ikdienas uzturēšanas izmaksas, jo autoceļš nav jāgreiderē, un ilgāks ceļa kalpošanas laiks. Turklāt šāds ceļš ir labi izbraucams arī šķīdoņa laikā.

Viens no posmiem, kurā par ATR ietvaros piešķirtajiem līdzekļiem šovasar ar divkārtu virsmas apstrādi tiek atjaunots segums, ir autoceļa Rauna (Vidzemes šoseja)–Drusti–Jaunpiebalga (P29) posms no Raunas līdz Drustiem (0,05.–15,91. km). Darbus veic SIA Limbažu ceļi par līgumcenu  1 267 887 eiro (ar PVN), seguma atjaunošanu plānots pabeigt augusta beigās.

Fotoreportāžā par darbiem posmā no Raunas līdz Drustiem. Fotogrāfs Renārs Koris.

Kā ieklāj divkārtu virsmas apstrādi

Pirms divkārtu virsmas apstrādes tiek atjaunotas ceļa nesošās konstrukcijas un ūdens atvades sistēma, attīrot grāvjus un caurtekas, izpļaujot krūmus, noņemot nomaļu apaugumus, novēršot autoceļa seguma iesēdumus un bedres un izveidojot kvalitatīvu grants nesošo virskārtu.

Atbilstoši sagatavoto grants virskārtu apstrādā ar bitumena emulsiju. Pēc tam uz bitumenētas virsmas viendabīgi noklāj rupjāka izmēra šķembas un šķembu kārtu veltņo. Otrajā slānī virsmu vēlreiz apstrādā ar bitumena emulsiju, uzklāj smalkāka izmēra šķembas un visu vēlreiz veltņo.

Apstrādātais segums turpina formēties satiksmes ietekmē – jo lielāka satiksmes intensitāte, jo ātrāk jaunizveidotais segums noformējas.

Jāņem vērā, ka divkārtu virsmas apstrādi var veikt tikai trīs mēnešus vasaras sezonā − jūnijā, jūlijā un augustā. Dažkārt nelabvēlīgu laikapstākļu dēļ darbus jau vairs neveic augusta beigās. Tas ir tāpēc, ka, lai ūdens pilnībā izdalītos no bitumena, ir jāpaiet vismaz 60 dienām. Šim procesam obligāti jānoslēdzas līdz pirmajām salnām, citādi sasalušās ūdens daļiņas, kas atrodas emulsijā, izmainīs virsmas seguma struktūru.

Pēc 5-7 gadiem autoceļiem jāklāj atjaunojoša vienkārtas virsma, kas nodrošina autoceļa segumam ūdensnecaurlaidību, pagarina tā ilgtspēju un uzlabo satiksmes drošību.

Satiksmes ierobežojumi pēc divkārtu virsmas apstrādes

Lai segums pienācīgi noformētos – katrs akmentiņš iegultos stabilākajā stāvoklī un, balstoties cits pret citu, izveidotu ciešu mozaīku, pirmajās trīs dienās (uz zemas intensitātes ceļiem līdz pat nedēļai) ir ļoti saudzīgi jāpārvietojas ar transportlīdzekļiem, tāpēc tiek noteikts maksimālā braukšanas ātruma ierobežojums 50 km/h. Posmā tiek izvietotas ceļazīmes Nr. 116 “Uzbērta grants vai šķembas”. Pirms ierobežojumu atcelšanas ne vēlāk kā pēc septiņām dienām no ceļa seguma tiek noslaucītas liekās šķembas.

Autovadītāju ievērībai! Divkārtu virsmas apstrāde, neveicot apjomīgu ceļa pamatu pārbūvi, nepalielina ceļa nestspēju. Autoceļa seguma noturība ir atkarīga no satiksmes noslogojuma. Ja pa grants ceļu, kuram veikta virsmas apstrāde, brauks pārkrauts smagais kravas transports, ceļš var ātri sabrukt. Uz dubultās virsmas apstrādes autoceļiem nedrīkst driftēt un veikt pārgalvīgus manevrus, kas var bojāt seguma virsmu.

Ceļa lietotājiem – apkārtnes iedzīvotājiem, uzņēmējiem, kā arī visiem, kas ikdienā pārvietojas pa ceļiem ar divkārtu virsmas segumu, jārūpējas par to, lai ceļi netiktu bojāti.

20.09.2021
Autovadītāju ievērībai: būvdarbi turpinās 72 valsts autoceļu posmos
30.08.2021
Autovadītāju ievērībai: ceļā starp Līdumu un Grenčiem, Malienu un Liepnu un apbraucot slēgto tiltu Strenčos, jāplāno stunda
23.08.2021
Autovadītāju ievērībai: vairāk nekā 100 valsts ceļu posmos turpinās remontdarbi; visvairāk darbu notiek uz reģionālajiem autoceļiem
18.08.2021
Uz reģionālā autoceļa Sērene–Kalnieši būvdarbi trīs posmos; sāk atjaunot segumu no Grāvenderiem līdz Zalvei
18.08.2021
60 valsts ceļu objektos būvdarbi jau ir pabeigti, vēl 133 tie turpinās; apstājies būvdarbu cenu kritums
16.08.2021
Autovadītāju ievērībai: divos posmos sākas būvdarbi uz autoceļa Kocēni–Limbaži–Tūja, ceļu būvdarbi turpinās 106 posmos
12.08.2021
Dodoties uz Aglonu, aicinām izmantot alternatīvu maršrutu, izvairoties no remontdarbu posmiem
02.07.2021
Autovadītāju ievērībai: piektdienas pēcpusdienā Pierīgā uz Tallinas šosejas jārēķinās ar palēninātu satiksmi; posmā no Zvejniekciema līdz Duntei – remontdarbi
14.06.2021
Autovadītāju ievērībai: Rīgas apvedceļa posmā starp Liepājas un Jūrmalas šosejām sāks atjaunot segumu; jārēķinās ar satiksmes ierobežojumiem
07.05.2021
Uz Rēzeknes apvedceļa četri luksoforu posmi; Latgalē un Vidzemē atjauno autoceļu horizontālo marķējumu
05.05.2021
Iecavā sāk atjaunot segumu Bauskas šosejas posmā; iespēju robežās aicinām izmantot alternatīvos maršrutus
01.04.2021
Autobraucēju ievērībai: Iespējama palēnināta satiksme uz Vidzemes šosejas Augšlīgatnē; uz grants ceļiem turpinās šķīdonis
20.09.2021
Fotoreportāža: reģionālais ceļš Duči–Limbaži tagad visā garumā ir ar asfalta segumu
17.09.2021
Projektēs gājēju un velosipēdistu ceļus pie Valmieras, Jēkabpils, Liepājas, bet Ozoliņos Latgalē šogad jau varētu uzsākt būvdarbus