80 km valsts autoceļu šogad atputekļo ar virsmas apstrādi

2024. gadā desmit valsts autoceļu posmus ar grants segumu, kuru kopējais garums ir 80 km, atputekļo un atjauno ar divkārtu virsmas apstrādes metodi. Divkārtu virsmas apstrādes segums ievērojami uzlabo braukšanas komfortu, novērš putēšanu un atvieglotu ceļu uzturēšanas darbus.

Divkārtu virsmas apstrāde šovasar jau izbūvēta uz autoceļiem:

– Plakanciems–Ozolkalni (V19 (V6)) visā posmā (0,03.–7,83. km);

– Ķoņi–Lode–Arakste (V177) starp posmiem ar asfalta segumu (2,24.–8,02. km);

– Gulbene–Zeltiņi no Gulbenes līdz Beļavai (V410) (0,99.–8,09. km);  

– Krāslava–Izvalta–Šķeltova–Aglona no Izvaltas līdz Šķeltovai (V636) (10,01.– 19,31. km);

– Ričiki–Kivdolova (V525) no Kivdolovas līdz autoceļam Kārsava–Ludza–Ezernieki (P49) (0.–6,9. km);

– Dagda–Andzeļi–Ezernieki no Dagdas līdz Andzeļiem  (V616) (1,61.–9,83. km).

Patlaban turpinās divkārtu virsmas apstrādes (seguma) izbūve:

– Tukums–Kandava (V1445) 7,26 km posmā starp Ventspils šoseju (A10) un Jaunsātiem (1,85.–9,11. km);

– Lēdurga–Inciems (V81) visā garumā (0.–11,42. km);

– Špoģi–Arendole–Rimicāni–Rožupe (V682) 5 km posmā no pagrieziena uz Vecvārkavu (17,39.–22,62. km);

– Daudzeva–Viesīte–Apserde (V956) no Elkšņiem līdz autoceļam Vecumnieki–Nereta–Subate (P73) (49,66.– 51,3. km).

Divkārtu virsmas apstrāde ir tehnoloģija, kas ir ļoti atkarīga no labvēlīgiem laikapstākļiem būvdarbu laikā. Tāpat jāņem vērā, ka ar šo metodi atjaunotais segumus nepalielina ceļa nestspēju un, ja pa to brauks pārkrauts smagais kravas transports, ceļš var drīzumā sabrukt. Šo segumu var bojāt arī strauja bremzēšana vai driftēšana. Vienlaikus nelieli defekti divkārtu virsmas apstrādes segumā ir samērā viegli labojami. Bet plašāku defektu vai bojājumu gadījumā divkārtu virsmas apstrādi var būt nepieciešams nojaukt un izbūvēt atkārtoti vai arī pārklāt ar vēl vienu virsmas apstrādes kārtu.

Iepriekšējos gados divkārtu virsmas apstrādes tehnoloģijas ieklāšana vairākos objektos tika veikta ar defektiem, tāpēc patlaban garantijas remontdarbi notiek uz četriem ceļiem, bet 11 posmos tie šogad jau ir veikti.

Divkārtu virsmas apstrādes garantijas remontdarbi:

– Jau ziņojām, ka valsts vietējam autoceļam Ozoli–Liezēre–Tirza–Stāķi (V847) no Tirzas līdz Galgauskai (37,32.–41,67. km) būvnieks SIA 8 CBR, kas ietilpst PA ACB GRUPA, nofrēzēs 2021. gadā izbūvēto divkārtu virsmu visā 2021. gadā veikto būvdarbu posmā un izbūvēs jaunu https://lvceli.lv/aktuali/no-tirzas-lidz-galgauskai-garantijas-ietvaros-maina-bojato-segumu/.

Citur garantijas remontdarbi turpinās uz autoceļiem:

– Nereta–Grīcgale–Ērberģe (V932) no Neretas līdz Pilskalnei (0,21.–8,96. km). Darbus veic SIA Ošukalns;

– Kalēji–Durbe (V1476) visā posmā (0.–6,28. km). Darbus veic SIA STRABAG;

– Ozolpils–Kalēji–Smārde (V1475) no Kalējiem līdz krustojumam ar autoceļu V1476 (4.–7,5. km). Darbus veic SIA STRABAG.

Garantijas remontdarbu izmaksas būvuzņēmēji sedz no saviem līdzekļiem.

Autovadītājiem jāņem vērā, ka divkārtu virsmas segums turpina formēties satiksmes ietekmē, un pirmajās dienās pēc virsmas apstrādes tiek noteikts maksimālā braukšanas ātruma ierobežojums 50 km/h, un posmu aprīko ar ceļazīmēm Nr. 116 “Uzbērta grants vai šķembas”. Uz divkārtu virsmas apstrādes autoceļiem nedrīkst veikt pārgalvīgus manevrus, kas var bojāt seguma virsmu.

Kā ieklāj divkārtu virsmas apstrādi

Pirms divkārtu virsmas apstrādes tiek atjaunotas ceļa nesošās konstrukcijas un ūdens atvades sistēma, attīrot grāvjus un caurtekas, izpļaujot krūmus, noņemot nomaļu apaugumu, novēršot autoceļa seguma iesēdumus un bedres un izveidojot kvalitatīvu grants nesošo virskārtu.

Atbilstoši sagatavoto grants virskārtu apstrādā ar bitumena emulsiju. Pēc tam uz bituminētas virsmas viendabīgi noklāj rupjāka izmēra šķembas un šķembu kārtu veltņo. Otrajā slānī virsmu vēlreiz apstrādā ar bitumena emulsiju, uzklāj smalkāka izmēra šķembas un visu vēlreiz veltņo.

Divkārtu virsmas apstrādi var būvēt no jūnija līdz augusta vidum, lai virsmas apstrāde satiksmes slodžu ietekmē siltajos laikapstākļos var noformēties.

Pēc 5-7 gadiem autoceļiem jāklāj atjaunojoša vienkārtas virsmas apstrāde, kas nodrošina autoceļa segumam ūdensnecaurlaidību, pagarina tā ilgtspēju un uzlabo satiksmes drošību.